Linia Filmowa. Gorycz wygnania. Kino terencea daviesa

Ha!art
Linia Filmowa. Gorycz wygnania. Kino terencea daviesa
Wysyłka:
Dzisiaj
Sugerowana cena
38,00 PLN
Nasza cena
31,54 PLN
Oszczędzasz 17%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 24,43 zł

Książka przybliża polskiemu czytelnikowi twórczość brytyjskiego reżysera Terence’a Daviesa, która od kilku lat przeżywa renesans w Wielkiej Brytanii (dwie książki analityczne od roku 2003; liczne artykuły w periodykach filmoznawczych), a ostatnio stała się dostępna także w Polsce za sprawą retrospektywy w TVP Kultura. W lipcu 2008 w ramach festiwalu filmowego Era Nowe Horyzonty odbędzie się pełna retrospektywa twórczości Daviesa, na której będzie obecny sam reżyser. Do tej pory Daviesowi nie poświęcono w Polsce żadnego szerszego filmoznawczego omówienia (wyjątkiem były dwa niewielkie teksty Ewy Mazierskiej w „Kinie” i „Iluzjonie”).
Autor skupia się na systematycznej analizie wszystkich filmów zrealizowanych przez Daviesa na przestrzeni niemal 30 lat. Są to, kolejno: Dzieci (Children, 1976), Madonna z dzieciątkiem (Madonna and Child, 1980), Śmierć i przemienienie (Death and Transfiguration, 1983), Dalekie głosy, martwe natury (Distant Voices, Still Lives, 1988), Kres długiego dnia (The Long Day Closes, 1992), Neonowa Biblia (The Neon Bible, 1995) oraz Świat zabawy (The House of Mirth, 2000). Swoistym aneksem do wymienionych filmów stała się wdana w roku 1984 autobiograficzna powieść eksperymentalna autorstwa Daviesa, pt. Hallelujah Now. Książkę zamyka obszerna rozmowa z reżyserem.
Autor analizuje pięć filmów cyklu po kolei, badając ich wzajemne zależności i wskazując na zdumiewającą jedność formalną i tematyczną, pozwalającą na traktowanie ich w istocie jako jednego tekstu. Zwraca uwagę, że szczególną rolę w Daviesowskiej strategii odgrywa organizacja czasowa jego filmów (jawnie burząca chronologię i nie oferująca żadnej zastępczej linearności) i obecność kina: zarówno metaforyczna, autotematyczna, jak i intertekstualna (liczne cytaty z konkretnych dzieł filmowych).
Druga część książki poświęcona jest analizie dwóch ostatnich (jak dotąd) filmów reżysera, stanowiących adaptacje utworów literackich Johna Kennedy’ego Toole’a i Edith Wharton. W obu rozdziałach autor wskazuje na głębokie pokrewieństwa Daviesowskich adaptacji z jego autobiograficznym cyklem.


O autorze:
Michał Oleszczyk
(ur. 1982) – filmoznawca, krytyk filmowy. Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005). Stypendysta Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (2004/05). Absolwent filmoznawstwa UJ. W Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ przygotowuje pracę doktorską poświęconą krytycznofilmowej myśli Pauline Kael. Publikuje w „Kinie”, „Tygodniku Powszechnym” i pracach zbiorowych (m. in. Mistrzowie kina amerykańskiego – klasycy pod red. Łukasza A. Plesnara i Rafała Syski).


Kraj produkcji: PL

Producent:
Wydawnictwo Ha!art
Ul. Konarskiego 35/8
30-049 Kraków (Polska)
tel: 795124207
email: dystrybucja@ha.art.pl


Szczegóły

  • Rok wydania: 2008
  • Format: 15.5 x 22.5 cm
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Tytuł: Linia Filmowa. Gorycz wygnania. Kino terencea daviesa
    Autor: Michał Oleszczyk
    Wydawnictwo: Ha!art
    Seria: Linia Filmowa
    Kod paskowy: 9788389911773
    ISBN: 978-83-89911-77-3
    Języki: polski
    Rok wydania: 2008
    Ilość stron: 240
    Format: 15.5 x 22.5 cm
    Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
    Kraj produkcji: PL

    Recenzje

    Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także: