O Schulzu Egzystencji, erotyzmie i myśli Repliki i fikcje
Universitas
Wysyłka:
Dzisiaj
Sugerowana cena
Nasza cena
31,58 PLN
Oszczędzasz 20%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 24,76 zł
U Schulza, w jego opowiadaniach, nie było ostatniego zdania – każde było przedostatnie. Ostatnie zdanie znamionowałoby morał, puentę, a takiej nie ma (lub nie ma w sensie dosłownym). Albo ujmując rzecz inaczej: ci, którzy umarli zbyt młodo, nigdy nie zostawili ostatniego tekstu. Możemy jedynie konfabulować o ostatnim zdaniu Pessoi, Konińskiego czy wreszcie Schulza – że przywołam zmarłych przedwcześnie tych, którymi w swoich książkach się zajmowałem i którzy należą do tego samego pokolenia. Piszę więc także (a dlaczego nie?) krótkie prozatorskie formy o nim – tytułowe Repliki i Fikcje. Repliki jako narracje, z założenia, wiernie odtworzone – na wzór oryginału, którą jest biografia. I Fikcje – będące wytworem mojej wyobraźni. Z jego życia tworzę fabularyzowane curriculum vitae. […] Przedmiotem moich opowiadań mają być również istnienie, byt, emocje, które niełatwo ująć w ramy wyłącznie naukowe. Krótko mówiąc: czytam Schulza, by czytać też swój świat. Świat, który można stracić za dwa lata, trzy dni czy choćby w następnej chwili.
Fragment książki
Z założenia książka […] traktuje o katastrofalnej egzystencji i oryginalnej refleksji i idei artysty. Mówi o wyjątkowej twórczości i tragicznym życiu drohobyckiego pisarza i rysownika […]. Wypełnia pewną lukę i absencję w badaniach nad Schulzem. Strony dyskursu filozoficzno-eseistyczno-naukowego raz po raz oddają niespójność schulzowskich światów, zawierają konfrontacje i komparacje poglądów schulzologów oraz ich uzupełnienie – i polemikę z nimi – co w tym przypadku jest nie tylko kreacyjne, ale i konstruktywne.
Z recenzji dr hab. Pelagii Bojko
Konrad Ludwicki – doktor nauk humanistycznych, prozaik i eseista. Autor między innymi monografii Kino Marka Hłaski (Katowice–Warszawa 2004), Pisanie jako egzystencja(lizm). Refleksja autotematyczna na marginesie „Księgi niepokoju” Fernanda Pessoi (Warszawa 2011), Bóg – Zło – Modlitwa. Wokół „Uwag 1940–1942” Karola Ludwika Konińskiego (Kraków 2016). Jest także autorem powieści Lakrimma (Katowice 2008; 2016) oraz zbioru opowiadań Ściana i inne miniatury (Warszawa 2011). Publikował między innymi w „Akancie”, „Gazecie Wyborczej”, „Nowym Napisie”, „Materiałach i Studiach Sławianoznawczych”, „Studium”, „Schulz/Forum”, „Studia Historicolitteraria”, „Studia de Cultura”. Zawodowo związany z Uniwersytetem im. Jana Długosza w Częstochowie.
Szczegóły
Autor: Konrad Ludwicki
Wydawnictwo: Universitas
ISBN: 9788324238767
Języki: polski
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 216
Format: 14.0x20.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Serafina i czarny płaszcz. Tom 1
Mamania
Mortynka
Debit
Światłość i mrok
Znak
Historia literatury polskiej
Instytut Badań Literackich PAN
Konkretne abstrakcje. Taktyki i strategie afirmatywne w sztuce współczesnej
Instytut Badań Literackich PAN
Potencjalności transformacji. Krótkie trwanie performansów kulturowych lat 90
Instytut Badań Literackich PAN
Machina wstydu
Kto zarabia na twoim poniżeniu
Kto zarabia na twoim poniżeniu
Wydawnictwo Naukowe PWN
Sajlent disco
Stowarzyszenie Żywych Poetów
Prząśniczki. Opowieści rodowe
Anagram