Jednoaktówki
Officyna
Wysyłka:
Dzisiaj
Sugerowana cena
Nasza cena
41,23 PLN
Oszczędzasz 18%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 31,05 zł
Anton Czechow swoje jednoaktówki nazywał „małymi komediami”, „żartami scenicznymi”, „wodewilami”. Były wystawiane w całej Rosji, i to na wszystkich scenach – carskich, stołecznych i prowincjonalnych – przynosząc pisarzowi nie tylko zarobek, lecz przede wszystkim: szeroki rozgłos. Zajmują szczególne miejsce w jego twórczości dramaturgicznej; potraktować je można jako swego rodzaju żartobliwy prolog albo komentarz do jego głównych sztuk. To zresztą w nich po raz pierwszy ujawnia się jego słynna poetyka absurdu. Czechow cenił wodewile – i umiał je pisać. W swoich zapiskach podkreślał, że „wodewil uczy śmiechu, a kto się śmieje, ten jest zdrowy”. Nic zatem dziwnego, że marzył, aby napisać „sztuczkę na dwadzieścia pięć minut, ale taką, żeby wszyscy pękali ze śmiechu – żeby rano z teatru wymiatali setki guzików”. Czechow jednak nie kontynuuje tradycji wodewilu, przedstawia bowiem własną koncepcję gatunku. Przede wszystkim stara się wprowadzić wodewil do głównego nurtu literatury, podejmuje walkę z tradycyjną konwencjonalnością teatralną. „Między dużą sztuką a jednoaktówką różnica jest tylko ilościowa”, mówił, a wodewil nazywał zawsze „jednoaktowym dramatem lub komedią”. Agnieszka Lubomira Piotrowska
Szczegóły
Autor: Anton Czechow
Wydawnictwo: Officyna
ISBN: 9788366511767
Język oryginału: rosyjski
Tłumacz: Piotrowska Agnieszka Lubomira
Języki: polski
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 282
Oprawa: Twarda
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Majorka. Nie tylko pod palmą
Wielka Litera
Hegel i mózg podłączony
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
W tej bajce nie ma złego wilka
Dwukropek
Neuronauka społeczna. Wprowadzenie
Wydawnictwo Naukowe PWN
Droga donikąd
Kontra
Zniknięcia
LOKATOR MEDIA
Yellow bahama w prążki
Czarna Owca