Laches, czyli O odwadze; Charmides, czyli O umiarkowaniu; Lyzis, czyli O przyjaźni
Vis-a-Vis Etiuda
Wysyłka:
Jutro (piątek 2024-11-22)
Sugerowana cena
Nasza cena
15,02 PLN
Oszczędzasz 21%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 13,67 zł
Platon (427 p.n.e.- 347 p.n.e.) - grecki filozof, uczeń Sokratesa, założyciel Akademii, twórca idealizmu i racjonalizmu. Mozna wręcz powiedzieć, że nie byłoby filozofii bez Platona. Napisał 35 dialogów. Laches, czyli O odwadze; Charmides, czyli O umiarkowaniu; Lyzis, czyli O przyjaźni to dialogi zaliczane do wczesnego okresu twórczości Platona i są to dialogi sokratyczne, co w tym wypadku oznacza, iż są one nakierowane na kwestie etyczne.
I. LACHES (dialog o odwadze; majeutyczny)
(Określenie majeutyczny wywodzi się od greckiego słowa majeutikos, oznaczającego położniczy. Sokrates wskazywał (np. w Teajtecie), że podobnie jak jego matka - położna (maja) pomagająca przyjść na świat dzieciom - tak i on jest tylko tym, który sam wiedzy nie posiada, ale za to pomaga jej przyjść na świat, wydobywa ją od rozmówcy).
Laches stanowi naturalne wprowadzenie do grupy siedmiu dialogów granicznych, lokujących się między Gorgiaszem a dialogami średnimi (Ucztą, Fedonem i Państwem) - to właśnie tutaj jest miejsce na znaczące rozwinięcie Platońskiej myśli.
Owe dialogi graniczne to: Laches, Charmides, Eutyfron, Protagoras, Menon, Lizys i Eutydem; tworzą dość zróżnicowaną grupę dialogów: być może jedyne, co je łączy, to ich aporyczna struktura.
II. CHARMIDES (dialog o umiarkowaniu; badawczy)
(Charmides należy do dialogów diegematycznych (diegematyczny - opowiedziany, narracyjny; od gr. diegemenos - opowiedzieć); Diogenes Laertios zaliczył Charmidesa do dialogów peirastycznych (peirastyczny - badawczy, kuszący, próbujący, sprawdzający; od gr. peirastikos)).
W dialogu funkcję narratora pełni Sokrates, ale ponieważ relacjonuje on rozmowę, w której brał udział, jest więc także jednym z bohaterów dialogu.
Obok zaskakującego doboru rozmówców największą osobliwością Charmidesa jest znajdująca się w centrum poruszanej tu problematyki wysoce niejednoznaczna teza, że umiarkowanie (sophrosyme rozwaga, opanowanie) jest wiedzą o samej sobie, wiedzą o wiedzy czy też samowiedzą, a nie wiedzą o czymś innym.
III. LIZYS (dialog o przyjaźni; majeutyczny)
(Lizys należy do dialogów diegematycznych (diegematyczny - opowiedziany, narracyjny; od gr. diegemenos - opowiedzieć); Diogenes Laertios zaliczył Lizysa do dialogów majeutycznych (majeutyczny - od greckiego słowa majeutikos oznaczającego położniczy). O kontrowersjach, jakie budzi i budził Lizys zaklasyfikowany do dialogów mniejszych, określanych jako wczesne, sokratyczne czy aporyczne, szeroko napisano w przypisie 137).
Podobnie jak w Charmidesie, tak i w Lizysie funkcję narratora dialogu pełni Sokrates; i znów, tak jak w Charmidesie, Sokrates występuje w podwójnej roli: i jako relacjonujący rozmowę, i jako owej rozmowy uczestnik.
I. LACHES (dialog o odwadze; majeutyczny)
(Określenie majeutyczny wywodzi się od greckiego słowa majeutikos, oznaczającego położniczy. Sokrates wskazywał (np. w Teajtecie), że podobnie jak jego matka - położna (maja) pomagająca przyjść na świat dzieciom - tak i on jest tylko tym, który sam wiedzy nie posiada, ale za to pomaga jej przyjść na świat, wydobywa ją od rozmówcy).
Laches stanowi naturalne wprowadzenie do grupy siedmiu dialogów granicznych, lokujących się między Gorgiaszem a dialogami średnimi (Ucztą, Fedonem i Państwem) - to właśnie tutaj jest miejsce na znaczące rozwinięcie Platońskiej myśli.
Owe dialogi graniczne to: Laches, Charmides, Eutyfron, Protagoras, Menon, Lizys i Eutydem; tworzą dość zróżnicowaną grupę dialogów: być może jedyne, co je łączy, to ich aporyczna struktura.
II. CHARMIDES (dialog o umiarkowaniu; badawczy)
(Charmides należy do dialogów diegematycznych (diegematyczny - opowiedziany, narracyjny; od gr. diegemenos - opowiedzieć); Diogenes Laertios zaliczył Charmidesa do dialogów peirastycznych (peirastyczny - badawczy, kuszący, próbujący, sprawdzający; od gr. peirastikos)).
W dialogu funkcję narratora pełni Sokrates, ale ponieważ relacjonuje on rozmowę, w której brał udział, jest więc także jednym z bohaterów dialogu.
Obok zaskakującego doboru rozmówców największą osobliwością Charmidesa jest znajdująca się w centrum poruszanej tu problematyki wysoce niejednoznaczna teza, że umiarkowanie (sophrosyme rozwaga, opanowanie) jest wiedzą o samej sobie, wiedzą o wiedzy czy też samowiedzą, a nie wiedzą o czymś innym.
III. LIZYS (dialog o przyjaźni; majeutyczny)
(Lizys należy do dialogów diegematycznych (diegematyczny - opowiedziany, narracyjny; od gr. diegemenos - opowiedzieć); Diogenes Laertios zaliczył Lizysa do dialogów majeutycznych (majeutyczny - od greckiego słowa majeutikos oznaczającego położniczy). O kontrowersjach, jakie budzi i budził Lizys zaklasyfikowany do dialogów mniejszych, określanych jako wczesne, sokratyczne czy aporyczne, szeroko napisano w przypisie 137).
Podobnie jak w Charmidesie, tak i w Lizysie funkcję narratora dialogu pełni Sokrates; i znów, tak jak w Charmidesie, Sokrates występuje w podwójnej roli: i jako relacjonujący rozmowę, i jako owej rozmowy uczestnik.
Szczegóły
Autor: Platon
Wydawnictwo: Vis-a-Vis Etiuda
Seria: Meandry Kultury
ISBN: 9788379985050
Tytuł oryginału: Λάχης ἢ περὶ ἀνδρείας, Χαρμίδης ἢ περὶ σωφροσύνης, Λύσις ἢ περὶ φιλίας
Język oryginału: grecki
Tłumacz: Witwicki Władysław
Języki: polski
Rok wydania: 2024
Ilość stron: 320
Format: 12.5 x 19.5 cm
Oprawa: Miękka
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Historia konkordatów
Universitas
Państwo
Vis-a-Vis Etiuda
Teajtet Sofista Polityk
Vis-a-Vis Etiuda
Śmieciarka
Maksik
Listy perskie
Vis-a-Vis Etiuda
Fajdros
Vis-a-Vis Etiuda
O pochodzeniu człowieka
Vis-a-Vis Etiuda
Ludzie renesansu
Prohibita