Archeologia mediów
O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia

Oficyna Naukowa
Archeologia mediów
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
74,00 PLN
Nasza cena
57,38 PLN
Oszczędzasz 23%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 51,57 zł

Siegfried Zielinski należy do klasyków współczesnego medioznawstwa. Jego wczesniejsza monografia Audiovisonen. Kino und Fernsehen als Zwischenspiele in der Geschichte (1989), przetłumaczona na wiele języków, należy nieodmiennie do światowego kanonu mediologii - jest pozycją prototypową, paradygmatyczną, która w sposób najpełniejszy w światowym piśmiennictwie medialnym zainicjowała dyskurs zwany właśnie archeologicznym, określając jego współrzędne. Zieliński swą jak sam mówi an-archeologię mediów rozumie jako alternatywną wobec oficjalnej historii mediów, pisanej pod dyktando kolejnych, zrealizowanych wynalazków, których nie byłoby może, gdyby nie przedsięwzięcia marginalne, traktowane przez otoczenie wynalazców jako dziwactwa, odstępstwa od normy. One właśnie zostały tu omówione, bogato zilustrowane i włączone w szeroki kontekst kulturowy. Z perspektywy dzisiejszego dynamicznego rozwoju mediów owe marginalizowane przedsięwzięcia okazały się bowiem prehistorią naszych czasów. Przygotowały one grunt pod eksplozję dwudziestowiecznych przekaźników masowych, stanowiąc jej podstawy technologiczne, zwłaszcza zaś mentalne, bo włączyły do dyskursu refleksję nad rolą maszyn widzenia i słyszenia jako aparatów z pogranicza magii i nauki. Wyraźnym spełnieniem tych ongi dziwacznych idei jest dziś praktyka wirtualnej przestrzeni. Autor jak archeolog odkrywa kolejne warstwy przeszłości. Dzieje kultury materialnej splatają się w narracji Zielinskiego z dziejami kultury symbolicznej. Archeologia mediów uzupełnia panoramę mediów o utracone, zaniechane bądź zrepresjonowane formy świadomości medialnej z głębokiej przeszłości, jak magiczne maszyny obrazowe, latarnia magiczna, aparaty do przybliżania tego, co odległe, camera obscura Ich repertuar jest niezwykle bogaty, a nowe media jawią się tu jako już nie tak bardzo nowe, bo mają swoje źródła w sile imaginacji głębokiej przeszłości.

Kraj produkcji: Polska

Producent:
OFICYNA NAUKOWA Elżbieta Nowakowska-Sołtan
Leśna 17
05-071 Długa Szlachecka (Polska)
tel: 691031334
email: esoltan@data.pl


Szczegóły

  • Rok wydania: 2013
  • Format: 13.5x21.1cm
  • Oprawa: Twarda
  • Tytuł: Archeologia mediów
    Podtytuł: O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia
    Autor: Siegfried Zielinski
    Wydawnictwo: Oficyna Naukowa
    Seria: Kultury Mediów
    ISBN: 9788374591089
    Tytuł oryginału: Archaologie der Medien. Zur Tiefenzeit des technischen Horens und Sehens
    Język oryginału: niemiecki
    Tłumacz: Krzemieniowa Krystyna
    Języki: polski
    Rok wydania: 2013
    Ilość stron: 430
    Format: 13.5x21.1cm
    Oprawa: Twarda
    Waga: 0.597 kg

    Recenzje