Pupilla
Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku
Słowo pupilla oznaczało w łacinie laleczkę, dziewczynkę, sierotę, osobę nieletnią znajdującą się pod czyjąś kuratelą a zarazem źrenicę, pierwotnie nazywaną tak z powodu maleńkiego obrazu nas samych (laleczki), jaki dostrzegamy w oku osoby, na którą patrzymy. Jednak pupa to po łacinie również poczwarka, czyli stadium rozwojowe owadów, które podlegają przeobrażeniu zupełnemu. W miękko brzmiącym słowie pupilla tkwi już zatem zapowiedź radykalnej metamorfozy. Namysł nad figurą dwudziestowiecznej nimfetki to opowieść o tym szczególnym splocie znaczeń; o zaskakującym aliansie etymologii, entomologii i optyki. W masowej wyobraźni wywrotowa fille fatale pojawia się przede wszystkim dzięki Nabokovowskiej Lolicie, choć nie jest to ani pierwsza, ani ostateczna spośród rozlicznych inkarnacji drapieżnej dziewczynki. Małoletnie kochanki wielokrotnie powracają w minionym stuleciu jako autorki anarchistycznych posunięć, językowej rebelii, estetycznych i filozoficznych wybryków, oszustw i pułapek. Ich historie należy dziś być może przeczytać przede wszystkim jako traktaty optyczne, w bohaterkach dostrzec zaś nie tyle ofiary nadużyć, ile ich sprawczynie. Pupilla to bowiem figura inicjacji, patronująca odbieraniu niewinności intelektualnej, erotycznej, metafizycznej. Figura paradoksalna: mechanizm jej działania opiera się przecież na udawaniu kogoś, kto sam inicjacji potrzebuje. W tym właśnie tkwi jej siła i na tym między innymi polega groza zapowiadanego przez nią doświadczenia.
Nominacja do Literackiej Nagrody Nike 2015.
Szczegóły
Podtytuł: Metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku
Autor: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
Seria: Przygody Ciała
ISBN: 9788374532280
Języki: polski
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 328
Oprawa: Miękka
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Antologia tekstów