Wzniosłość i makabra w literackich obrazach śmierci
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
Nasza cena
35,32 PLN
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł
Śmierć - nieunikniony kres ludzkiej egzystencji - jednakowo przeraża i fascynuje literatów oraz twórców kultury. Próbują ją poznać, zbadać, oswoić, opisać, niektórzy może nawet zaprzyjaźnić się. Jedni postrzegają śmierć poprzez doświadczenia, przekazy, objawienie religijne, inni próbują zmierzyć się z nią sami. Rezultatem tych różnorodnych u swej genezy, ale też w swym przebiegu poszukiwań są dzieła literackie oraz inne wszelkiego rodzaju artefakty.
Śmierć, w rzeczywistości nieuchwytna w swej istocie, jawi się w średniowieczu jako szkielet bądź rozkładające się zwłoki. Budząc przerażenie i szacunek zaprasza ludzi różnych stanów do swego tańca - danse macabre - tańca Śmierci. Straszy karą grzeszników, obiecuje rozkosze niebiańskie sprawiedliwym. Jest wpisana w porządek religijny. ()
W literaturze po przełomie romantycznym, zwłaszcza XX-wiecznej, część twórców, jak i bohaterów, obcuje ze śmiercią, rezygnując z perspektywy religijnej. Niektórzy poszukują jej świadomie, przeprowadzają eksperymenty, pragną ustalić, gdzie jest granica między życiem a śmiercią, niejednokrotnie ją celowo lub przypadkowo przekraczają, pozostając przy życiu bądź znikając na zawsze po drugiej stronie. ()
W literaturze spotykają się, często krzyżują bądź przenikają w opisach śmierci, obrazy wzniosłe i pełne makabry. Te dwa pojęcia nie wyczerpują wszakże całej bogatej palety doznań, jakie ze śmiercią kojarzymy. Wzniosłość i makabra stały się wszakże, jako własne przeciwieństwa, punktem wyjścia dla poszukiwań konferencyjnych podjętych w obszarze literatury i kultury ().
Ze Słowa wstępnego
W monograficznej próbie znajdujemy studia na temat literackich zmagań ze śmiercią w twórczości m.in. Fabiana Birkowskiego, Franciszka Dionizego Kniaźnina, Jana Pawła Woronicza, Augusta Antoniego Jakubowskiego i Heinricha von Kleista, Juliusza Słowackiego, Anny Mostowskiej i Łucji Rautenstrauchowej, Bronisławy Ostrowskiej i Maryli Wolskiej, Henryka Sienkiewicza, Lucjana Rydla, Stanisława Piętaka, Anny Świrszczyńskiej i Anny Kamieńskiej, Jacka Kaczmarskiego, Edy Ostrowskiej, Susanny Clarke i Sarah Kane. Autorzy przyglądają się wzniosłości i makabrze w literackich obrazach śmierci od baroku po współczesność.
Szczegóły
Autor: Kuran Michał
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379691067
Języki: polski
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 270
Oprawa: Miękka
Waga: 0.454 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Poezja Syberii na przełomie epok
szkice o romantyce i polityce
szkice o romantyce i polityce
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Emigracja i środowiska polonijne
Archiwa i archiwalia. Zbiór studiów
Archiwa i archiwalia. Zbiór studiów
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Bestia
Dlaczego zło nas fascynuje?
Dlaczego zło nas fascynuje?
Dom Wydawniczy PWN
Klejnot dwóch imperiów
Amber
Droga Romo
Literackie
Asymetria
A5
Kurier z Warszawy
Ossolineum
Hip-Hop w Polsce od blokowisk do kultury popularnej
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Oczy
Warstwy