Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej
Vis-a-Vis Etiuda
Wysyłka:
Jutro (środa 2024-05-15)
Sugerowana cena
Nasza cena
9,36 PLN
Oszczędzasz 26%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 7,61 zł
Arthur Schopenhauer (1788-1860) jeden z najwybitniejszych niemieckich filozofów, choć w zasadzie nigdy nie stworzył żadnej filozoficznej szkoły, a jednak wywarł wielki wpływ na takich myślicieli jak Bergson (ze swoim intuicjonizmem), Nietzsche (ze swoją filozofią życia), a czerpali z niego także neokantyści i pragmatycy.
Zwykło się nazywać Schopenhauera twórcą pesymizmu filozoficznego. Jak pisze Jan Garewicz jego pesymizm nie miał nic wspónego z katastrofizmem, a negacja postępu z zaprzeczeniem rozwoju nauki i techniki Uczył rezygnacji bez pokory, współczucia bez miłości bliźniego, buntu bez działania. Schopenhauer z jednej strony neguje świat, ale z drugiej strony uznaje ten świat za jedyny z możliwych. I czyni tak z powodu przyjęcia pewnych zasad aksjologicznych, ale też ontologicznych. Trzeba pamiętać, że punktem zasadniczym w myśleniu Schopenhauera była filozofia Immanuela Kanta. W zasadzie cała ontologia schopenhauerowska oparta jest na Kancie, ale jednak nie byłby Schopenhauer filozofem na wskroś oryginalnym, gdyby był tylko kantowskim epigonem. Jak pisze Jan Garewicz Ze ślepego zaułka w jakim znalazła się filozofia niemiecka Schopenhauer widział tylko jedno wyjście: należało uznać doświadczenie za jedyne źródło wiedzy i pokusić się o stworzenie metafizyki uzasadnionej empirycznie. Poczwórne źródło wiedzy... jest taką pierwszą przymiarką do stworzenia nowej schopenhauerowskiej metafizyki.
Zwykło się nazywać Schopenhauera twórcą pesymizmu filozoficznego. Jak pisze Jan Garewicz jego pesymizm nie miał nic wspónego z katastrofizmem, a negacja postępu z zaprzeczeniem rozwoju nauki i techniki Uczył rezygnacji bez pokory, współczucia bez miłości bliźniego, buntu bez działania. Schopenhauer z jednej strony neguje świat, ale z drugiej strony uznaje ten świat za jedyny z możliwych. I czyni tak z powodu przyjęcia pewnych zasad aksjologicznych, ale też ontologicznych. Trzeba pamiętać, że punktem zasadniczym w myśleniu Schopenhauera była filozofia Immanuela Kanta. W zasadzie cała ontologia schopenhauerowska oparta jest na Kancie, ale jednak nie byłby Schopenhauer filozofem na wskroś oryginalnym, gdyby był tylko kantowskim epigonem. Jak pisze Jan Garewicz Ze ślepego zaułka w jakim znalazła się filozofia niemiecka Schopenhauer widział tylko jedno wyjście: należało uznać doświadczenie za jedyne źródło wiedzy i pokusić się o stworzenie metafizyki uzasadnionej empirycznie. Poczwórne źródło wiedzy... jest taką pierwszą przymiarką do stworzenia nowej schopenhauerowskiej metafizyki.
Szczegóły
Autor: Arthur Schopenhauer
Wydawnictwo: Vis-a-Vis Etiuda
Seria: Meandry kultury
ISBN: 9788379980642
Tłumacz: Grabowski Ignacy
Języki: polski
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 176
Format: 12.5 x 19.5 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.128 kg
Recenzje
Promocje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Żywoty i poglądy słynnych filozofów
Wydawnictwo Naukowe PWN
Hegel i pozór
Źródła i przedmiot dialektyki spekulatywnej
Źródła i przedmiot dialektyki spekulatywnej
Wydawnictwo Naukowe PWN
O podstawie moralności
Vis-a-Vis Etiuda
Sekretne życie drzew
Otwarte
Polskie parki narodowe
Fenix
Filozofia bytu w tekstach Tomasza z Akwinu
Von Borowiecky