Nauczyciel doskonały
Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela
Impuls
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
Nasza cena
32,21 PLN
Oszczędzasz 20%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł
Problematyką osobowości nauczyciela zajmowali się głównie psycholodzy. Pierwsze polskie dociekania w tym zakresie odnoszą się nie do osobowości, lecz do duszy nauczyciela. Później pojawiły się prace traktujące o jego instynkcie i typie antropologicznym. Przedmiotem kolejnych rozważań stał się talent nauczyciela i wreszcie zaczęto zajmować się nauczycielską osobowością. Pojmowano ją zresztą rozmaicie jako strukturę, w której dominującą rolę odgrywają czynniki biologiczne bądź psychologiczne, pedagogiczne czy społeczne.
W badaniach nad zawodem nauczyciela prowadzonych w ostatnich kilkudziesięciu latach daje się zauważyć zjawisko odchodzenia od badań normatywno-spekulatywnych, opartych na rozumowaniu dedukcyjnym, i podejmowaniu badań empirycznych, opartych na rozumowaniu indukcyjnym. W reeksji nad nauczycielem mamy do czynienia z przesuwaniem się punktu ciężkości z prób nakreślenia obrazu idealnego nauczyciela w kierunku badań empirycznych czynnych zawodowo rzeczywistych nauczycieli, kończących się z reguły próbami typologii. []
Jeden z najwybitniejszych twórców polskiej pedeutologii Jan Władysław Dawid w swoim dziele O duszy nauczycielstwa pisał, że: Istotą nauczycielskiego powołania jest miłość dusz ludzkich. Ta miłość do wychowanków stanowiła dla autora fundament efektywności pracy wychowawczej i motywację do samokształcenia nauczyciela. []
W ostatnich latach odnotowuje się coraz częściej badania nad rzeczywistym nauczycielem. Analizuje się jego czynności zawodowe i poszukuje czynników warunkujących większą efektywność pracy. W badaniach tych coraz wyraźniej eksponuje się aspekt prakseologiczny. Szuka się odpowiedzi na pytania: co powinien wiedzieć i umieć dobry nauczyciel określonej specjalności Jak poszczególne czynności związane z wykonywanym zawodem powinien wykonywać, aby działać sprawnie i skutecznie Jakie kompetencje moralne, społeczne i komunikacyjne powinien posiadać Przy zastosowaniu w badaniach metody indukcyjnej stwierdzono rzeczywiste cechy konkretnych nauczycieli lub grup nauczycielskich. Pokazano czynniki warunkujące osiąganie sukcesów pedagogicznych, wskazano na zależności między cechami osobowo-zawodowymi i niektórymi czynnikami zewnętrznymi a rezultatami pracy. []
Jak pisze autor Nauczyciel dokonały publikacji Janusz Bielski cech efektywnego nauczyciela poszukuje się również dzisiaj, ale coraz częściej pojawiają się u badaczy przekonania, że cechy te nie są wrodzone i że można je wykształcić w procesie przygotowania zawodowego. Głównym przedmiotem współczesnych badań staje się rzeczywisty nauczyciel, działający w konkretnych warunkach. Odrzuca się założenie, że nauczyciel jest z natury doskonały. Wytworzył się też realistyczny stosunek do jego pracy dydaktyczno-wychowawczej, z pewnym odcieniem krytycyzmu. Nauczyciel, który nie najlepiej wykonuje swoje zadania, może spotkać się z brakiem akceptacji nie tylko ze strony swoich zwierzchników. Powstała swego rodzaju społeczna presja na doskonalenie się w zawodzie. Coraz częściej odrzuca się pogląd o istnieniu jakiegoś jednego warunku decydującego o efektach pracy zawodowej nauczyciela, a przyjmuje się założenie, że rezultaty pracy uwarunkowane są całym zespołem różnorodnych czynników.
Szczegóły
Podtytuł: Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela
Autor: Bielski Janusz
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788380951488
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 174
Format: 16.0x23.5
Oprawa: Miękka
Waga: 0.31 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Pogoda na starość
Podręcznik skutecznego wspierania seniorów
Podręcznik skutecznego wspierania seniorów
Wolters Kluwer
Zmanipulowany umysł
Wydawnictwo M
Psychologia agresji
Wybrane problemy
Wybrane problemy
Wydawnictwo Naukowe PWN
Strategia edukacji kooperatywnej z przykładami realizacji
Wydawnictwo Naukowe PWN
Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy
Wolters Kluwer