Wykluczeni
Ludzie marginesu w kinematografii światowej
Von Borowiecky
Wysyłka:
Jutro (piątek 2024-11-22)
Sugerowana cena
Nasza cena
28,27 PLN
Oszczędzasz 24%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 22,17 zł
?WYKLUCZENI?. Ludzie marginesu w kinematografii światowej
ZBIÓR STUDIÓW POD REDAKCJĄ MACIEJA KOWALSKIEGO i TOMASZA SIKORSKIEGO
To drugi tom z cyklu Film. Historia i konteksty. Tytułowi ?wykluczeni? to ludzie marginesu politycznego (ideologicznego), społecznego i ekonomicznego: ?szpiedzy?, ?mordercy?, chuligani, dzieci z ?enklaw biedy? (miejskich gett), ?ludzie bez głosu i reprezentacji?, przegrani, wydziedziczeni, zdegradowani, sponiewierani przez los, stygmatyzowani, mentalnie zdyskredytowani, zbędni i przeklęci. Jednym słowem, wszyscy niechciani (?obcy?), obecni tak w zachodnich, stabilnych demokracjach, jak i w systemach totalitarnych. Ale to także ludzie żyjący ?na krawędzi?, stąd dysponujący szerszą perspektywą spojrzenia na rzeczywistość ich otaczającą, jak tego chce Robert Ezra Park. Bardziej racjonalni i niezależni w ocenach i poglądach. Paradoksalnie człowiek marginesu jest zawsze ?bardziej cywilizowanym?.
W tomie tym znajdziemy teksty:
- Jolanta Mysiakowska?Muszyńska (Warszawa), ?Szpiedzy?, ?współpracownicy gestapo?, ?mordercy? ? wizerunek oskarżonych w procesach politycznych w świetle Polskiej Kroniki Filmowej (1945?1953);
- Tomasz Sikorski (Szczecin), Problem chuligaństwa w ?czarnej serii? polskiego dokumentu (1955?1959);
- Waldemar Potkański (Szczecin), Wykluczeni bohaterowie pierwszej rewolucji proletariackiej z 1905 r. na kanwie filmu Tomasza Wiszniewskiego ?Kanalia? z 1990 r.;
- Piotr Kurpiewski (Gdańsk), ?Jesteś ludzkim ścierwem? ? wykluczenie polityczne i społeczne w filmach historycznych Wojciecha Smarzowskiego;
- Piotr Wiertelak (Ostrów Wielkopolski), Między Olimpem a padołem. Studium psychologiczne Jana Himilsbacha;
- Joanna Dobrowolska (Warszawa), ?Byli ludzie? wszystkich krajów. Adaptacje filmowe Na dnie Maksyma Gorkiego;
- Gabriel Piotr Urban (Lublin), Dwa spojrzenia na świat marginesu społecznego w pierwszych latach Związku Sowieckiego ? Czarcie Koło (1926) a Wykolejeni (1926);
- Iwona Kolasińska?Pasterczyk (Kraków), Za ?murami samotności?. Markiz de Sade ? wykluczony więzień idei wolności (filmowe portrety więźnia monarchii, rewolucji i republiki;
- Maciej Kowalski (Szczecin), Figura błazna w filmie Luchina Viscontiego Śmierć w Wenecji;
- Renata Gałaj?Dempniak (Szczecin), Trauma dzieciństwa w kinematografii chińskiej;
- Michał Pozorski (Szczecin), Zjawisko dyskryminacji społecznej w japońskim kinie w XX wieku.
Cykl wydawniczy pod wspólnym tytułem: Film. historia i konteksty, otwarty na różne dyscypliny spokrewnione nie tylko z filmoznawstwem, historią kina, ale też na socjologię kultury, antropologię kulturową, historię idei, politologię oraz samą historię, zainaugurowaliśmy w 2016 r. tomem zatytułowanym Romantyka rewolucji. Rekonesans filmowy. Będziemy w nim podejmowali rozmaite problemy, umieszczając film w różnych kontekstach: politycznym, społecznym, kulturowym, artystycznym (także znaczeniowym). Naszemu cyklicznemu przedsięwzięciu, planowanemu na kilka następnych lat, patronują wybitni filmoznawcy, m.in. prof. Monika Talarczyk?Gubała, prof. Łukasz Plesnar, prof. Tomasz Kłys i prof. Wojciech Otto.
Kolejny tom już w 2018 roku...
Szczegóły
Podtytuł: Ludzie marginesu w kinematografii światowej
Wydawnictwo: Von Borowiecky
ISBN: 9788365806154
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 316
Format: 14.5x20.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.386 kg
Redakcja: Kowalski Maciej, Sikorski Tomasz
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Łączniczki
W.A.B.
Dziewczyny Wyklęte
Fronda
Medaliony
Siedmioróg
Wzory kultury
Vis-a-Vis Etiuda
Drzewo
Wilga