Do absolutu poprzez abstrakcję
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Wysyłka:
Dzisiaj
Sugerowana cena
Nasza cena
26,48 PLN
Oszczędzasz 12%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 21,58 zł
Urodzony w 1899 roku niemiecki artysta Friedrich Vordemberge-Gildewart od początku swojej kariery artystycznej w połowie lat 20. konsekwentnie szedł drogą abstrakcji bez względu na medium, które w danym momencie wykorzystywał. Studiował w Hanowerze architekturę, architekturę wnętrz i rzeźbę. W historii sztuki zapisał się przede wszystkim jako malarz. Poza tymi czterema specjalizacjami wykonywał również projekty graficzne, zlecenia typograficzne, był wykładowcą, autorem tekstów poetyckich i esejów o sztuce.
Friedrich Vordemberge-Gildewart szybko zyskał uznanie i jako reprezentant międzynarodowej awangardy należał do wielu grup artystycznych, między innymi De Stijl, Der Sturm, die abstrakten hannover, abstraction-création. Ekspansja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 30. zmusiła go do emigracji z kraju, w którym się urodził. Jego żona Ilse Leda była Żydówką, a prace samego artysty, tworzone wbrew obowiązującemu kanonowi, zostały zaliczone do ?sztuki zdegenerowanej?. Dopiero w 1954 roku wrócił do Niemiec, gdzie otrzymał stanowisko w Wyższej Szkole Projektowania w Ulm. Tam mieszkał aż do śmierci w 1962 roku.
Artysta stworzył 222 numerowane chronologicznie obrazy na płótnie. Określał je najpierw mianem konstrukcji (nawiązując do architektury), następnie ? kompozycji (odwołując się do muzyki). Były one próbą stworzenia uniwersalnej struktury za pomocą jak najmniejszej ilości użytych środków.
Prace Friedricha Vordembergego-Gildewarta znajdują się w najważniejszych kolekcjach muzealnych na całym świecie, w tym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie oraz w Centre Pompidou w Paryżu. W Muzeum Wiesbaden działa archiwum poświęcone artyście. Ta instytucja posiada też w swojej kolekcji najwięcej prac Vordembergego-Gildewarta. Na wystawie prezentujemy ponad 20 prac pochodzących ze zbiorów muzeów w Osnabrück oraz Wiesbaden, galerii sztuki z Berlina i Londynu oraz kolekcji prywatnych.
Towarzysząca wystawie obszerna publikacja podzielona jest na części tekstową i albumową. Zawiera wypowiedzi reprezentujących Fundację Vordemberge-Gildewart ? Arty Valstar-Verhoff, od połowy lat 80. zajmującej się twórczością artysty, oraz Dietricha Helmsa, emerytowanego profesora sztuki na Hochschule für bildende Künste w Hamburgu, który jako pierwszy podjął się kompleksowego opracowania spuścizny twórcy. Oprócz tego w książce znajdują się rozmowa z Augustem Vordembergem ? bratankiem malarza i jego ostatnim żyjącym krewnym, wybór pism artysty (po raz pierwszy tłumaczonych na języki polski i angielski), kalendarium i literatura przedmiotu ? przygotowane przez redaktorkę publikacji Delfinę Jałowik ? oraz esej Marii Anny Potockiej.
Szczegóły
Wydawnictwo: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
ISBN: 9788365851116
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 240
Format: 17.0x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.68 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Sztuka kochania
Iskry
Wilhelm Brasse Fotograf 3444 Auschwitz 1940-1945 z płytą CD
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Listy do młodego kontestatora
Karakter
Wojna światów
Aleksandria
Psychiczne życie władzy. Teorie ujarzmienia
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Pop-art po Holokauście Boris Lurie
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Domy bezdomne
Fundacja Instytutu Reportażu