Pas-Jans
Volumen
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
Nasza cena
17,68 PLN
Oszczędzasz 30%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 17,42 zł
Wiersze Dorobka to nic innego jak powrót do futurystycznego konceptu. Nie tylko ze względu na często przedziwną, niemal wygiętą formę, ale głównie za sprawą języka. To gra z odbiorcą, ze słowem, z formą, z konceptem. Z jednej strony śmiech, a z drugiej milczenie, zaduma. Maruseru (Sztukater.pl) ład jest degeneracją chaosu jawa dekonstrukcją snu ruch degrengoladą stasis postęp degradacją ruchu do dekadencją od Z wiersza "Credo", z tomu "De-kadencja" Obecnej poezji Andrzeja Dorobka nie da się pomylić z poezją żadnego innego twórcy. Już zapis poszczególnych wersów nieomylnie kieruje ku temu poecie i tej poetyce. Ów szczególny zapis jest bardzo płodny semantycznie i sensotwórczo. Dorobek rozbija w Pas-jansie słowa (nie tylko polskie), co potęguje językową wieloznaczność, podobnie jak potęgują ją nie będące bynajmniej tylko żartami kalambury. Mamy tu do czynienia z poezją wielu znaczeń i znaczeniowych skojarzeń, które bynajmniej nie są mętne. Powroty różnych słów i wątków (choćby wątku karcianego, którego wagę podkreśla już tytuł) dają czytelnikom klucz do tej poezji, nie narzucając jedynej i wyłącznej interpretacji. Muzyczne pasje poety dają o sobie wyraźnie znać i pozwalają na głęboką analizę kultury rosyjskiej, nie tylko muzycznej, i, by tak rzec, rosyjskiej duszy. Najnowszy tom Dorobka nie jest zbiorem wierszy pisanych od Sasa do Lasa, jest logiczną i zamkniętą całością artystyczną. Leszek Engelking Poeci unikają utartych szlaków, omijają je, aby przypomnieć, że każda formuła słowa nigdy się nie kończy. Tak jest i z poezją Andrzeja Dorobka. Poeta korzysta z zasobu wielu epok i wielu kultur. Czasem są to owoce jałowego mózgu, czasem zwycięstwa nad czasem. Korzysta ze zdobyczy różnych szkół, różnych epok, wydawałoby się wyeksploatowanych lub zapomnianych, a przecież mających w sobie wciąż dynamikę niespodziewanych olśnieni. Przypominają o tym, w cząstkowy co prawda sposób, poezje wczesnego Harasimowicza czy Białoszewskiego, choć aluzje do nich zdają się być wyczerpane. Tak też jest z futuryzmem, który dla Dorobka jest punktem wyjścia. Może się z tego coś urodzić na przekór głównym tendencjom. Poezja Dorobka jest przypomnieniem jednej z Przeszłości i wskazaniem na nią w detalu, składni, w analizie semantycznej. W dziwności i naturalności języka. Każda z tych zapomnianych epok jest żywym źródłem inspiracji. Jest, lub być może. Krzysztof Karasek Andrzej Dorobek (r. 1960), absolwent warszawskiej anglistyki, doktor kulturoznawstwa, eseista, publicysta, tłumacz i poeta, członek Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, w l. 1997?2012 redaktor naczelny magazynu artystyczno-literackiego Gościniec Sztuki, stały współpracownik Jazz-Forum, Ruchu Muzycznego, Fragile i Opcji (publikował, publikuje też w NaGłosie, Literaturze na świecie, Nowym Nurcie, Kinie, Studium, Akancie, Toposie, Twoim Bluesie, Magazynie Muzycznym Jazz i kwartalniku Lizard). Autor dziewięciu tomików poezji, między innymi: Śpiewnik (Wyd. Miniatura, Kraków 2008) i De-kadencje (Wyd. Miniatura, Kraków 2013). Do jego szczególnych osiągnięć należą tom esejów Rock. Problemy, sylwetki, konteksty szkice z estetyki i socjologii rocka (Instytut Wydawniczy Świadectwo, Bydgoszcz 2001), wznowiony w roku 2016 w wersji rozszerzonej, przekład "Nowojorskiej bohemy" Ronalda Sukenicka (PIW, Warszawa 1995) oraz publikacje anglojęzycznych, prelekcji uniwersyteckich (2003?2016).
Szczegóły
Autor: Andrzej Dorobek
Wydawnictwo: Volumen
ISBN: 9788364708589
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 102
Format: 12.0x20.0cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami