Podwójna perspektywa
O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie
Universitas
Wysyłka:
1-3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
Nasza cena
33,40 PLN
Oszczędzasz 21%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 29,72 zł
Podwójna perspektywa to książka o subiektywizacji ? o myślach, emocjach i odczuciach bohaterów wyrażanych przez wieloznaczną i często zaskakującą formę filmową. Przedmiotem badań są filmy, w których zabiegi audiowizualne tworzą różnorodne wariacje dotyczące stanów psychicznych postaci. Wewnętrzna perspektywa bohaterów i zewnętrzna perspektywa narracyjna nakładają się na siebie i wchodzą w rozmaite relacje, angażując widza emocjonalnie i zachęcając do interpretacji. Autor pokazuje, jak za pomocą niezwykle złożonych środków stylistycznych twórcy filmowi kreują wielowymiarowy świat wewnętrzny.
Znakomite filmy ? Palacz zwłok Juraja Herza, Konformista Bernarda Bertolucciego, Tańczący jastrząb Grzegorza Królikiewicza, Urodzeni mordercy Olivera Stone?a i Requiem dla snu Darrena Aronofsky?ego ? stają się polem badań subiektywizacji zapośredniczonej. Figura ta pozwala odbiorcy niemal dotknąć doświadczeń bohatera ? jego nieświadomych pragnień, emocji, doświadczeń społecznych, wgranych w umysł schematów kulturowych i doznań cielesnych.
Publikacja ta nie tylko przynosi nowe teoretyczne rozpoznania dotyczące subiektywizacji, lecz także dostarcza praktycznych narzędzi do analizy filmów, w których narracja została przefiltrowana przez perspektywę postaci.
?Książka Roberta Birkholca posiada wszystkie zalety, które powinny charakteryzować inspirującą intelektualnie naukową rozprawę z humanistyki: trafne znalezienie nieopisanego dotąd szerzej obszaru badań, intelektualny horyzont, wyrażający się choćby w bogatej literaturze i umiejętnym jej stosowaniu, pojęciową precyzję, ciekawość poznawczą, logiczną klarowność i stylistyczną elegancję wywodu. (?) Analizy są znakomite i naprawdę odkrywcze, odsłaniając, nazywając i interpretując aspekty raczej tylko intuicyjnie i powierzchownie odczuwane przy ?normalnym? oglądzie owych filmów?.
dr hab. Tomasz Kłys, prof. uczelni, Uniwersytet Łódzki
?Terenem badań autora jest obszar narracji filmowej, rozumianej przede wszystkim jako złożona forma wyrazu artystycznego, umożliwiająca artykulację różnorodnych (percepcyjnych, psychicznych, cielesnych), a przy tym często ambiwalentnych doznań, które z zasady opierają się logicznemu uspójnieniu czy werbalizacji. (?) Książka budzi uznanie ze względu na precyzję metodologiczną, intelektualną przenikliwość oraz zniuansowanie analiz. Jest dokonaniem rzetelnym i odkrywczym, inicjującym na polskim gruncie naukowym pogłębione studia komparatystyczne nad poetyką oraz możliwościami poznawczymi wielosemiotycznej narracji filmowej jako medium reprezentacji doświadczeń antropologicznych?.
dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, prof. uczelni
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Szczegóły
Podtytuł: O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie
Autor: Robert Birkholc
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Projekty Komparatystyki
ISBN: 9788324235452
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 340
Format: 13.5x20.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.405 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Kult światła
Świat Literacki
Na krawędzi
Amerykański wywiad w epoce terroryzmu
Amerykański wywiad w epoce terroryzmu
Prószyński i S-ka
Dekadencja
Życie i śmierć judeochrześcijaństwa
Życie i śmierć judeochrześcijaństwa
Czarna Owca
Potop '39. Szlak bojowy wrześniowych obrońców
Znak Horyzont
Zabijcie wszystkich Bóg swoich rozpozna
Novae Res
Nieradość
Czarne
Estetyka i doświadczenie
Wydawnictwo Naukowe UAM