Tadeusz Kantor i Maurice Maeterlinck
Dramaturgie istnienia

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tadeusz Kantor i Maurice Maeterlinck
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
44,10 PLN
Nasza cena
40,10 PLN
Oszczędzasz 10%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 34,02 zł

Karolina Czerska omawia ważne z jej punktu widzenia aspekty twórczości Maurice`a Maeterlincka i Tadeusza Kantora paralelnie, nie sugerując tak zwanych wpływów. Koncentrując się na tematach tragizmu codzienności, koncepcji postaci i aktora, dramaturgii dźwięku oraz kategorii "teatru niewidzialnego", autorka dyskretnie podsuwa czytelnikowi możliwość samodzielnego dostrzeżenia pokrewieństw w twórczości obu artystów. Na szczególną uwagę zasługują kompetentne, szczegółowe analizy muzycznych aspektów dramaturgii Maeterlincka i teatru Kantora. W przypadku polskiego twórcy nie ma dotąd, o ile mi wiadomo, tak dogłębnej analizy jego dzieła pod tym kątem. Z recenzji dr hab. Katarzyny Osińskiej, prof. PAN Autorka nie poddała się pokusie stworzenia jednoznacznego ujęcia "teatru śmierci" obu artystów, co leży na powierzchni porównania i jest odruchowym skojarzeniem każdego, kto zna ich dzieło; poszła własną drogą, zdecydowała się na pogłębioną refleksję dotyczącą nie dramaturgii śmierci, lecz przeciwnie: dramaturgii życia. Stworzyła ponadto nieobecne wcześniej w myśleniu o Kantorze pojęcie "teatru niewidzialnego", który wynika z jego idei, jednak nie jest przejęciem gotowej, stworzonej przez artystę formuły. Uważam, że to ważne osiągnięcie, albowiem bardzo często w pracach poświęconych Kantorowi przejmuje się jego deklaracje i korzysta z ukutych przez niego autodefinicji. Z recenzji dr hab. Katarzyny Fazan, prof. UJ Porównawcze zestawienie twórczości Tadeusza Kantora i Maurice`a Maeterlincka wydaje się oczywiste i naturalne. Maeterlinck, dzisiaj już praktycznie zapomniany, odnotowywany jedynie w historiach literatury, odegrał znaczącą rolę w dziejach teatru. Kantor zainteresował się nim bardzo wcześnie i to zainteresowanie towarzyszyło mu cały czas. Ta inspiracja wydaje się mniej oczywista czy czytelna, gdy pamięta się, jak bardzo teatr stworzony-tworzony przez Kantora jest autonomiczny, autorski, niepowtarzalny, jedyny taki. Z recenzji dra hab. Ryszarda Siwka, prof. UP

Szczegóły

  • Rok wydania: 2019
  • Format: 16.0x23.5cm
  • Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
  • Tytuł: Tadeusz Kantor i Maurice Maeterlinck
    Podtytuł: Dramaturgie istnienia
    Autor: Karolina Czerska
    Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
    Seria: Teatr/Konstelacje
    ISBN: 9788323346562
    Języki: polski
    Rok wydania: 2019
    Ilość stron: 276
    Format: 16.0x23.5cm
    Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
    Waga: 0.478 kg

    Recenzje