Kronos 4/2018 Sztuka pod dyktaturą
Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
Nasza cena
18,05 PLN
Oszczędzasz 10%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 17,15 zł
Świat po rewolucji miał być nie tylko światem lepszym, mądrzejszym, sprawiedliwszym czy bardziej bezpiecznym. Miał być także światem piękniejszym. Sztukę należało zatem przeobrazić i zaplanować od nowa, wyznaczając jej nowe cele i nowe zadania. A jednak wszystkie zachodnie rewolucje - zwłaszcza te dwudziestowieczne - zawierały elementy konserwatywne, szmuglowane z dawnego, minionego już świata. Na przykład rewolucja faszystowska we Włoszech sięgała do tradycji renesansu, nawiązując tym samym do świetności sztuki włoskiej. Z kolei naziści niemieccy urządzali się wszędzie tam, gdzie tylko mogli, niczym norymberscy mieszczanie. Rewolucja, która wybuchła na Wschodzie, z pozoru była inna, gdyż zniszczyła wszystko do cna. Niechęć do własnej przeszłości i obarczanie jej odpowiedzialnością za nędzę i zacofanie skłoniły wielu Rosjan do nadmiernej wiary w zbawienie, jakie miało nadejść z przyszłości, do przesadnej atencji wobec tego, co nowe i dopiero wyłaniające się w kolejnych odsłonach. Wypada tu podkreślić, że obie dwudziestowieczne rewolucje - faszystowska i bolszewicka - przy wszystkich dzielących je różnicach, miały jedną cechę wspólną: zostały przygotowane przez awangardę. W sztuce awangardowej wola zapanowania nad artystycznym materiałem bliska jest bowiem woli panowania w ogóle. Polityk i artysta awangardowy dążą właściwie do tego samego: chcą widzieć materię świata na kolanach.
Szczegóły
Wydawnictwo: Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego
Kod paskowy: 977189715518004
ISSN: 18971555
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 320
Format: 16.5x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.508 kg