Od epistemologii do ontologii
Księgarnia Akademicka
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
Nasza cena
48,74 PLN
Oszczędzasz 10%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 40,28 zł
Wolność to jeden z najważniejszych problemów epoki nowożytnej. W książce rozpatrywana jest na gruncie filozofii Kanta, który uczynił ją pojęciem kluczowym swojej filozofii. Ukazuje on wolnośćgłównie przez pryzmat rozbieżności między teorią poznania i etyką. Heidegger opisuje filozofię Kanta właśnie w kontekście teorii poznania, której fundamentem jest ontologia. Wolność wyrażona przez pojęcia spontaniczności, niezależności, suwerenności, niepodległości i samostanowienia ma u swojej podstawy źródłowe doświadczenie, jakim jest otwartość na bycie. W niej dopiero możemy spostrzegać siebie, innych i otaczający świat. Kanta i Heideggera łączy chęć budowania nowej metafizyki.
W takim kontekście pojawia się u Kanta wolność jako spontaniczność na poziomie Krytyki czystego rozumu oraz wolność jako niezależność od pobudek wypływających z doświadczenia w Krytyce praktycznego rozumu. Krytyka władzy sądzenia wiąże ze sobą obydwa doświadczenia wolności, czyniąc system metafizyki spójnym. Pojmowanie wolności przez Heideggera ewoluuje od spontaniczności, przez samostanowienie, do struktury „pozwolić być”. Heidegger, dochodząc do stwierdzenia, że człowiek nie ma wolności, lecz „jest” wolnością, ukazuje istotę wolności.
W niniejszym opracowaniu wolność przedstawiana jest przy użyciu dwóch kluczowych starogreckich pojęć: eleutheria i apatheia. Autor, stosując metodę fenomenologiczno-hermeneutyczną, dokonuje analizy poszczególnych fragmentów dzieł Kanta i Heideggera, by w ostatnim rozdziale pokazać wpływ myśli Kanta na myśl Heideggera. Obydwa systemy, zdecydowanie się różniące, łączy doświadczenie wolności, do której Heidegger stopniowo „dojrzewał” i którą w późniejszych dziełach uczynił podstawowym pojęciem swojej filozofii.
W takim kontekście pojawia się u Kanta wolność jako spontaniczność na poziomie Krytyki czystego rozumu oraz wolność jako niezależność od pobudek wypływających z doświadczenia w Krytyce praktycznego rozumu. Krytyka władzy sądzenia wiąże ze sobą obydwa doświadczenia wolności, czyniąc system metafizyki spójnym. Pojmowanie wolności przez Heideggera ewoluuje od spontaniczności, przez samostanowienie, do struktury „pozwolić być”. Heidegger, dochodząc do stwierdzenia, że człowiek nie ma wolności, lecz „jest” wolnością, ukazuje istotę wolności.
W niniejszym opracowaniu wolność przedstawiana jest przy użyciu dwóch kluczowych starogreckich pojęć: eleutheria i apatheia. Autor, stosując metodę fenomenologiczno-hermeneutyczną, dokonuje analizy poszczególnych fragmentów dzieł Kanta i Heideggera, by w ostatnim rozdziale pokazać wpływ myśli Kanta na myśl Heideggera. Obydwa systemy, zdecydowanie się różniące, łączy doświadczenie wolności, do której Heidegger stopniowo „dojrzewał” i którą w późniejszych dziełach uczynił podstawowym pojęciem swojej filozofii.
Szczegóły
Autor: Marcin Rebes
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
ISBN: 9788376382173
Języki: polski
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 430
Oprawa: Miękka
Redakcja: Hanna Antos, Monika Łojewska-Ciępka
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Portret oratorski Gilles?a Deleuze?a o kocim spojrzeniu
Oficyna Naukowa
Po skończoności
Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego
Konik Polny
Gry, życie i utopia
Gry, życie i utopia
Aletheia
Nekros Wprowadzenie do ontologii martwego ciała
Wydawnictwo Naukowe PWN
Nowa nietolerancja religijna
Przezwyciężyć politykę strachu w niespokojnych czasach
Przezwyciężyć politykę strachu w niespokojnych czasach
Fundacja Kultura Liberalna
Koniec liberalizmu, jaki znamy
Fundacja Kultura Liberalna
Minima moralia Elementy etyki odstępu
Universitas
Heidegger
Da/Augenblick
Da/Augenblick
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rozum i demokracja
Wprowadzenie do koncepcji rozumu publicznego Johna Rawlsa
Wprowadzenie do koncepcji rozumu publicznego Johna Rawlsa
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego