Krawiec, książę i chłopaki z brązu
Fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim

Universitas
Krawiec, książę i chłopaki z brązu
Wysyłka:
Jutro (czwartek 2024-05-16)
Sugerowana cena
42,00 PLN
Nasza cena
33,60 PLN
Oszczędzasz 20%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 26,67 zł

„Książka pokazuje powojenne kino czechosłowackie od zupełnie nieznanej strony” – prof. Tadeusz Lubelski.

Stosunek kina czechosłowackiego do męskiej nagości i seksualności – w tym zwłaszcza sposób, w jaki przenoszono na ekran (i sublimowano) fantazmaty homoseksualne – nieintencjonalnie odkrywa „odwrotną stronę” społeczeństwa realnego socjalizmu i zdradza ukryte strategie władzy totalitarnej w zakresie „urządzenia seksualności”.

W książce Karola Szymańskiego na przykładzie dwóch filmów czeskich: „Krawiec i książę” Václava Krški (1956) oraz „Chłopaki z brązu” Stanislava Strnada (1980) śledzimy przemianę i degenerację ekranowych fantazmatów homoseksualnych między drugą połową lat pięćdziesiątych a latami siedemdziesiątymi – osiemdziesiątymi XX wieku. W utworze Krški – powstałym w czasach wychodzenia ze stalinizmu i socrealizmu – fantazmaty te stanowiły dla twórcy i odbiorców ucieczkę i schronienie oraz rodzaj obrony przed opresywnymi praktykami politycznymi. Natomiast film Strnada – którego kluczowym elementem było zobrazowanie i propagandowe wsparcie czechosłowackich spartakiad – ujawnia, w jaki sposób imaginarium homoseksualne zostało w czasach „normalizacji” zmanipulowane, zawłaszczone i zaprzęgnięte na użytek dyktatury komunistycznej.

Między tymi filmami rozpościera się „osobna” epoka „złotych lat sześćdziesiątych”, znaczona rozkwitem czechosłowackiego kina nowofalowego bądź – szerzej – modernistycznego. Dzieła z tego okresu, jak „Pierwszy dzień mego syna” Ladislava Helgego, „Dolina pszczół” Františka Vláčila czy „Raduz i Mahulena” Petra Weigla, pokazują, że zasadniczym polem działania homotekstualności staje się wówczas nie tyle „kompleks cielesności” oraz różne strategie sublimacyjne i stylizacyjne (znane wcześniej choćby z filmów Krški), co przede wszystkim osobliwość autorskiego głosu, specyficzność filmowego dyskursu i oryginalność formy. Wieloznaczność realizowanych w latach sześćdziesiątych utworów i programowana przez samych twórców swoboda ich odczytywania, a zarazem wpisane w nie sygnały, maski i tajne znaki homoseksualności, prowokują do testowania różnych metod interpretacji homotekstualnej w poszukiwaniu głębokiej a ukrytej tożsamości filmów. Możliwość tego rodzaju lektury świadczy zaś o dojrzałości i „normalności” czechosłowackiej kultury (filmowej) w siódmej dekadzie XX stulecia.

Karol Szymański – filmoznawca, absolwent historii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz rachunkowości i finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Z zawodu – redaktor, wydawca i print manager. Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Opublikował artykuły w książkach (Král Šumavy: komunistický thriller, Syndrom Pogorelicia, Aleksander Jackiewicz i Spojrzenie – spektakl – wstyd) oraz czasopismach naukowych (między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Rocznikach Humanistycznych”, „Studiach z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej”, „Soudobych Dějinach“, „Przeglądzie Humanistycznym“). Autor, producent i wykonawca portalu NaEkranachPRL.pl poświęconego rozpowszechnianiu i recepcji filmów w Polsce w latach 1944-1989. Miłośnik sztuki piosenki Marty Kubišovej, Anny Prucnal i Marianne Faithfull. Za najlepszy film uważa od zawsze „Piknik pod Wiszącą Skałą” Petera Weira.

Szczegóły

  • Rok wydania: 2020
  • Format: 15 x 23,5 cm
  • Oprawa: miękka ze skrzydełkami
  • Tytuł: Krawiec, książę i chłopaki z brązu
    Podtytuł: Fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim
    Autor: Szymański Karol
    Wydawnictwo: Universitas
    Seria: HORYZONTY KINA
    ISBN: 9788324236077
    Języki: polski
    Rok wydania: 2020
    Ilość stron: 428
    Format: 15 x 23,5 cm
    Oprawa: miękka ze skrzydełkami
    Waga: 0.715 kg

    Recenzje

    Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także: