Filozofia form symbolicznych. Część 2
Antyk Marek Derewiecki
Wysyłka:
Jutro (poniedziałek 2024-11-25)
Sugerowana cena
Nasza cena
46,26 PLN
Oszczędzasz 22%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 36,27 zł
Ciekawią Cię postacie niezwykłych humanistów i ich sposoby myślenia? Słyszałeś o interpretacji "myślenia mitycznego"? Dziedzina filozofii nie jest Ci obca? Koniecznie zajrzyj do znakomitej publikacji "Filozofia form symbolicznych. Część 2" autorstwa Ernsta Cassirera!
Książka "Filozofia form symbolicznych. Część 2" stanowi Cassirerowską interpretację tzw. myślenia mitycznego. Jest to druga część publikacji o tym samym tytule. Cassirer nie skupia się na badaniu treści wyobraźni mitycznej bądź jej konkretnych przejawów, ale na znaczącej formie myśli jako sposobie naprowadzenia konceptualizacji rzeczywistości.
Podczas badań nad wyobraźnią mityczną filozof opiera się na ustaleniach z dziedziny etnografii, etnologii, językoznawstwa, filologii klasycznej, religioznawstwa czy mitoznawstwa porównawczego. Mimo że nawet w naszych czasach liczne grono osób upatruje w micie przejawów braku rozumu, czyli wcielenia pewnej formy nieracjonalności, czy też tzw. przed-rozumu (traktowanie mitu jako iluzji), Ernst Cassirer uważa, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą.
Mit nie jest produktem umysłu infantylnego, potrafi odróżnić sferę przedmiotową od sfery myśli oraz afektów. Ponadto nie można sprowadzać myślenia mitycznego to kręgu prymitywnych ludów. Według Cassirera mit ma konkretny "kierunek obiektywizacji".
Ze wstępu tłumaczy:
Cassirerowska interpretacja „myślenia mitycznego” nie koncentruje się na badaniu treści wyobraźni mitycznej czy jej konkretnych przejawów (tutaj opiera się na ustaleniach etnologii, etnografii, językoznawstwa, filologii klasycznej, mitoznawstwa porównawczego czy też religioznawstwa), lecz na formie myśli jako sposobie ukierunkowania konceptualizacji rzeczywistości. Wbrew obiegowym poglądom pokutującym częściowo do dzisiaj, upatrującym w micie przejaw nierozumu (wcielenia nieracjonalności) czy też raczej przed-rozumu (traktowanie go jako iluzji, produktu umysłu infantylnego, nieodróżniającego sfery przedmiotowej od sfery myśli i afektów) i tym samym delegującym mit i myślenie mityczne do kręgu prymitywnych wyobrażeń i przesądów, Cassirer jest zdania, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą, "kierunek obiektywizacji".
O autorze:
Ernst Cassirer (1874-1945) był cenionym filozofem niemieckiego pochodzenia, w 1939 roku przyjął obywatelstwo szwedzkie. Był również przedstawicielem neokantowskiej szkoły marburskiej. Cassirer pozostawił światu wiele swoich filozoficznych myśli. Znany jest z takich książek jak: "Filozofia form symbolicznych cz. 1", "Filozofia oświecenia", "Esej o człowieku", "Substancja i funkcja".
Książka "Filozofia form symbolicznych. Część 2" stanowi Cassirerowską interpretację tzw. myślenia mitycznego. Jest to druga część publikacji o tym samym tytule. Cassirer nie skupia się na badaniu treści wyobraźni mitycznej bądź jej konkretnych przejawów, ale na znaczącej formie myśli jako sposobie naprowadzenia konceptualizacji rzeczywistości.
Podczas badań nad wyobraźnią mityczną filozof opiera się na ustaleniach z dziedziny etnografii, etnologii, językoznawstwa, filologii klasycznej, religioznawstwa czy mitoznawstwa porównawczego. Mimo że nawet w naszych czasach liczne grono osób upatruje w micie przejawów braku rozumu, czyli wcielenia pewnej formy nieracjonalności, czy też tzw. przed-rozumu (traktowanie mitu jako iluzji), Ernst Cassirer uważa, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą.
Mit nie jest produktem umysłu infantylnego, potrafi odróżnić sferę przedmiotową od sfery myśli oraz afektów. Ponadto nie można sprowadzać myślenia mitycznego to kręgu prymitywnych ludów. Według Cassirera mit ma konkretny "kierunek obiektywizacji".
Ze wstępu tłumaczy:
Cassirerowska interpretacja „myślenia mitycznego” nie koncentruje się na badaniu treści wyobraźni mitycznej czy jej konkretnych przejawów (tutaj opiera się na ustaleniach etnologii, etnografii, językoznawstwa, filologii klasycznej, mitoznawstwa porównawczego czy też religioznawstwa), lecz na formie myśli jako sposobie ukierunkowania konceptualizacji rzeczywistości. Wbrew obiegowym poglądom pokutującym częściowo do dzisiaj, upatrującym w micie przejaw nierozumu (wcielenia nieracjonalności) czy też raczej przed-rozumu (traktowanie go jako iluzji, produktu umysłu infantylnego, nieodróżniającego sfery przedmiotowej od sfery myśli i afektów) i tym samym delegującym mit i myślenie mityczne do kręgu prymitywnych wyobrażeń i przesądów, Cassirer jest zdania, że mit posiada autonomiczną zdolność formotwórczą, "kierunek obiektywizacji".
O autorze:
Ernst Cassirer (1874-1945) był cenionym filozofem niemieckiego pochodzenia, w 1939 roku przyjął obywatelstwo szwedzkie. Był również przedstawicielem neokantowskiej szkoły marburskiej. Cassirer pozostawił światu wiele swoich filozoficznych myśli. Znany jest z takich książek jak: "Filozofia form symbolicznych cz. 1", "Filozofia oświecenia", "Esej o człowieku", "Substancja i funkcja".
Szczegóły
Autor: Ernst Cassirer
Wydawnictwo: Antyk Marek Derewiecki
Seria: Biblioteka Europejska
Kod paskowy: 9788365031617
Język oryginału: niemiecki
Tłumacz: Andrzej Karalus,Przemysław Parszutowicz
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 336
Oprawa: twarda
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Filozofia form symbolicznych Część 1
Marek Derewiecki
Świadectwo - Mit - Tajemnica. O Gustawie Herlingu-Grudzińskim
Narodowe Centrum Kultury
Jan Paweł II - miara wielkości człowieka
Narodowe Centrum Kultury
Doświadczanie świata
Eseje o myśli Romana Ingardena
Eseje o myśli Romana Ingardena
Narodowe Centrum Kultury
List do Rzymian. NT VI
Edycja Świętego Pawła
Lwowskie wykłady akademickie. Tom 2. Część 2
Antyk Marek Derewiecki
Wobec postpamięci
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Od Florencji do Nowego Meksyku
Pisma z historii sztuki i kultury
Pisma z historii sztuki i kultury
słowo/obraz terytoria