Medaliony
SARA
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
Nasza cena
4,53 PLN
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł
Oto dwa zapisy Nałkowskiej z Dzienników czasu wojny:
- "Wracałam aleją grobów, szpalerem nagromadzonych trupów. Znajome nazwiska, sylwetki, medaliony (?)
[7 maja 1944]"
- "Ludzie ludziom gotują ten los. Ludzie są wszystkim na świecie i niezależnie od swej wartości, niezależnie od swych do tego tytułów ? tylko ludzie stanowią o rzeczywistości.
[lipiec 1944] "
Proza Nałkowskiej nie zawsze była taka, jaką przedstawiają Medaliony. Literaturoznawcy mówią o ewolucji pisarki ?od kwiecistości do prostoty?. Sama Nałkowska pisze w autokrytycznym artykule pod tytułem O sobie (druk w ?Wiadomościach Literackich? 1929, nr 47) że rozpoczynała od literatury niewinnej, egocentrycznej, zapatrzonej w ideały.
Medalion to nagrobna fotografia lub płaskorzeźba upamiętniająca zmarłego. Utwory zebrane w cyklu Nałkowskiej mają charakter podobny do tych drobnych fragmentów naszej kultury, elementów tanatologii. Niczym miniaturowe szkice lub rzeźby wykute w kamieniach nagrobnych, opowiadania te są portretami ofiar wojny. Są to portrety ? symbole, ponieważ mimo swej jednostkowości mówią o tragizmie wielkiej masy ludzi. Literackie medaliony Nałkowskiej upamiętniają czas wojny w żywym właściwie mówieniu ofiar. Chodzi o to, że rzeczywistość zamknięta w tekstach Medalionów jest rzeczywistością minioną: wojna się skończyła, ludzie, rozmawiający wtedy z Nałkowską, także odeszli, jak i sama autorka. Ale gdy wraca się do kart opowiadań, tak jak przechodzi się pomiędzy grobami, postaci tu napotkane mówią wciąż w czasie teraźniejszym. Słuchamy ich losów jakby nagranych na taśmę, tak jak niegdyś Nałkowska słuchała tych historii bezpośrednio. Jest to możliwe także dzięki owej metodzie pisarskiej autorki, niewątpliwie metodzie artystycznej ? poprzez skrót, wybór faktów, komentarzy oraz niewidoczną warstwę jej autorskiego głosu. Krytycy zauważają tu rozwarstwienie: zewnętrzna surowość i rzeczowość kryją głębię emocji: szok, zdziwienie, wzruszenie, kategoryczny sprzeciw czy rozpacz.
Medaliony są jednym z wielu głosów, świadczących o ?czasie pogardy?, ?czasie apokalipsy?. Książka Nałkowskiej wyraża tę prawdę o człowieku, którą niezmiernie trudno jest wyrazić, bo jest to prawda o pokładach zautomatyzowanej obojętności, drzemiących w człowieku; obojętności na to, co ludzkie.
Osobiście polecam tą książkę.
- "Wracałam aleją grobów, szpalerem nagromadzonych trupów. Znajome nazwiska, sylwetki, medaliony (?)
[7 maja 1944]"
- "Ludzie ludziom gotują ten los. Ludzie są wszystkim na świecie i niezależnie od swej wartości, niezależnie od swych do tego tytułów ? tylko ludzie stanowią o rzeczywistości.
[lipiec 1944] "
Proza Nałkowskiej nie zawsze była taka, jaką przedstawiają Medaliony. Literaturoznawcy mówią o ewolucji pisarki ?od kwiecistości do prostoty?. Sama Nałkowska pisze w autokrytycznym artykule pod tytułem O sobie (druk w ?Wiadomościach Literackich? 1929, nr 47) że rozpoczynała od literatury niewinnej, egocentrycznej, zapatrzonej w ideały.
Medalion to nagrobna fotografia lub płaskorzeźba upamiętniająca zmarłego. Utwory zebrane w cyklu Nałkowskiej mają charakter podobny do tych drobnych fragmentów naszej kultury, elementów tanatologii. Niczym miniaturowe szkice lub rzeźby wykute w kamieniach nagrobnych, opowiadania te są portretami ofiar wojny. Są to portrety ? symbole, ponieważ mimo swej jednostkowości mówią o tragizmie wielkiej masy ludzi. Literackie medaliony Nałkowskiej upamiętniają czas wojny w żywym właściwie mówieniu ofiar. Chodzi o to, że rzeczywistość zamknięta w tekstach Medalionów jest rzeczywistością minioną: wojna się skończyła, ludzie, rozmawiający wtedy z Nałkowską, także odeszli, jak i sama autorka. Ale gdy wraca się do kart opowiadań, tak jak przechodzi się pomiędzy grobami, postaci tu napotkane mówią wciąż w czasie teraźniejszym. Słuchamy ich losów jakby nagranych na taśmę, tak jak niegdyś Nałkowska słuchała tych historii bezpośrednio. Jest to możliwe także dzięki owej metodzie pisarskiej autorki, niewątpliwie metodzie artystycznej ? poprzez skrót, wybór faktów, komentarzy oraz niewidoczną warstwę jej autorskiego głosu. Krytycy zauważają tu rozwarstwienie: zewnętrzna surowość i rzeczowość kryją głębię emocji: szok, zdziwienie, wzruszenie, kategoryczny sprzeciw czy rozpacz.
Medaliony są jednym z wielu głosów, świadczących o ?czasie pogardy?, ?czasie apokalipsy?. Książka Nałkowskiej wyraża tę prawdę o człowieku, którą niezmiernie trudno jest wyrazić, bo jest to prawda o pokładach zautomatyzowanej obojętności, drzemiących w człowieku; obojętności na to, co ludzkie.
Osobiście polecam tą książkę.
Szczegóły
Autor: Nałkowska Zofia
Wydawnictwo: SARA
Kod paskowy: 9788372974990
ISBN: 83-7297-499-3
Języki: polski
Rok wydania: 2004
Ilość stron: 64
Format: 15.0x21.0cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.08 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Współuzależnienie.
Przewodnik dla nowego pokolenia
Przewodnik dla nowego pokolenia
Media Rodzina
My z Jedwabnego
Czarne
Królewna Śnieżka
Wilga
Stuhrowie Historie rodzinne
Literackie
Stulecie
Smak Słowa
Łamigłówki nie z tej ziemi
Nasza Księgarnia
Kot Rabina
Komiksowe
Pinokio
Olesiejuk
Alicja w Krainie Czarów
Olesiejuk
Imajica
Mag
Syn
Dolnośląskie