W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodni
Universitas
Wysyłka:
Jutro (poniedziałek 2024-12-23)
Sugerowana cena
Nasza cena
35,07 PLN
Oszczędzasz 17%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 26,67 zł
Badając kulturę filmową w krajach podbitych przez Japonię w latach
1895?1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło
integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło
przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta
przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie
zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium
Wschodzącego Słońca oraz wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino
stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej
części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w
Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu
kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia
ludności podporządkowanej, odwołując się zarówno do dzieł
rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina
kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia
współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich
pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii
dalekowschodnich.
Krzysztof Loska - profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry
Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych
Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań
nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce
PAN. Prowadzi badania z zakresu historii kina azjatyckiego,
postkolonializmu oraz kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych, jest
autorem stu sześćdziesięciu artykułów naukowych oraz kilkunastu
książek, m.in. Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i
wyobraźnia melodramatyczna (2012), Adaptacje literatury japońskiej
(2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015),
Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).
1895?1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło
integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło
przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta
przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie
zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium
Wschodzącego Słońca oraz wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino
stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej
części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w
Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu
kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia
ludności podporządkowanej, odwołując się zarówno do dzieł
rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina
kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia
współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich
pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii
dalekowschodnich.
Krzysztof Loska - profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry
Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych
Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań
nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk o Sztuce
PAN. Prowadzi badania z zakresu historii kina azjatyckiego,
postkolonializmu oraz kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych, jest
autorem stu sześćdziesięciu artykułów naukowych oraz kilkunastu
książek, m.in. Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i
wyobraźnia melodramatyczna (2012), Adaptacje literatury japońskiej
(2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015),
Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).
Kraj produkcji: Polska
Producent:
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS
ul. Sławkowska 17
31-016 Kraków (Polska)
tel: +48 12 423 26 05
email: ksiegarnia@universitas.com.pl
Szczegóły
Autor: Krzysztof Loska
Wydawnictwo: Universitas
ISBN: 9788324238125
Języki: polski
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 328
Format: 15.0x23.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
W cieniu wielkiej fali
Kirin
Kobieta w Fioletowej Spódnicy
Bo.wiem
Anatola Sterna związki z kinematografią
Universitas
Od Potwornej szmiry do Wlasnego kiczu
Universitas
Dzieła zebrane. Tom 6: Wyrok na Franciszka Kłosa
Państwowy Instytut Wydawniczy