Projekt krytyki somatycznej
Instytut Badań Literackich PAN
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
Nasza cena
25,66 PLN
Oszczędzasz 12%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł
Adam Dziadek w swym Projekcie krytyki somatycznej [] nie tylko lokuje akt pisania/czytania w porządku doświadczeń zmysłowych, ale również samemu tekstowi literackiemu, w tych konkretnych omawianych przez niego przypadkach poetyckiemu, przyporządkowuje ciało. Mamy zatem ciało tekstu, metaforyczne określenie, które wymierzone jest w spadek po kartezjańskiej samoświadomości. A jednak owa metafora ciało tekstu chce przekroczyć sens, jaki powstaje w efekcie gry pojęć. Kryje się za nią bowiem nowe rozumienie tekstu, które przezwycięża dotychczasowe jego ujęcie, jednocześnie jednak nie zrywa ciągłości z poststrukturalistycznymi w tym zakresie ustaleniami. Mamy więc tutaj do czynienia z korespondencją ścisłą, jaka zachodzi między teoriami.
[] Punktem wyjścia dla swojej koncepcji uczynił Dziadek pozornie odległe od siebie i przypadkowo spotkane greckie pojęcia sôma i sema, ciało i znak. Łatwo znaleźć jednak wzajemną wobec siebie ich bliskość, jeśli założy się obustronną ekwiwalencję. Dziadek, idąc tropem wskazanym przez Henri Meschonnica, szczególne znaczenie przypisuje pojęciu rytmu. Rytm w tym ujęciu nie będzie tożsamy z metrum. Nie posiada też sformalizowanych postaci przejawiania się, co od doby nowoczesności stanie się już powszechnie obowiązującą regułą.
[] projekt krytyki somatycznej stwarza zupełnie nowe możliwości interpretacyjne, jeśli nie wszystkich, to przynajmniej sporej ilości tekstów poetyckich (ale i literatury w ogóle)
[] Autor Projektu na wybranych przykładach prezentuje możliwości uobecniania się rytmu w utworach różnych poetów oraz w rozmaitych postaciach gatunkowych. I godzi się w tym miejscu od razu odnotować, że każdy z tych przypadków to interpretacyjny popis. Dziadek nie tylko potrafi czytać poezję. Posiada również dar rozpoznawania znaczeń, które wielu komentatorom umykają, albo też, zwyczajnie, są przez nich pomijane. To skutek, z jednej strony, wrażliwości na poetyckie słowo, ze strony drugiej zaś, efekt głębokiej i szerokiej erudycji. Chciałoby się powiedzieć, poezja nie skrywa przed Dziadkiem żadnych tajemnic, a jeśli nawet jakieś przesłania, nie ma ich zbyt wiele.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda K. Przybylskiego
Szczegóły
Autor: Dziadek Adam
Wydawnictwo: Instytut Badań Literackich PAN
ISBN: 9788364703072
Języki: polski
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 239
Format: 14.0x23.5
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.35 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Ortodoksja
Romanca o wierze
Romanca o wierze
Fronda
Moda w okupowanej Francji i jej polskie echa
Wydawnictwo Naukowe PWN
Jawne tajemnice
W.A.B.
Księga gramatyki intymnej
Świat Książki
Obcy jako zagrożenie
Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych
Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych
Żydowski Instytut Historyczny
1945 Wojna i pokój
Agora