Miecz i pastorał (Uszkodzona okładka)
Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri
Antyk Marek Derewiecki
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
Nasza cena
40,48 PLN
Oszczędzasz 26%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł
Outlet: uszkodzenie okładki bez wpływu na treść
(...) w rozumieniu wielu badaczy zajmowanie się kwestiami polityki stanowi dla samej filozofii poważny problem. Filozof niejako z definicji powinien przecież mieć na uwadze znacznie poważniejsze kwestie aniżeli troskę o porządek państwa. Historia jednak z nieubłaganą konsekwencją pokazuje, że nie może on rozmyślać w politycznej próżni. Powodzenie działań politycznych oznacza wysiłek tworzenia takiego ustroju państwowego, w którym życie jednostki wiązałoby się z podporządkowaniem dobru ogólnemu, a także z pewnym ograniczeniem indywidualnej wolności. I tu właśnie jest miejsce na pytania, które stawia filozof: czym jest wolność, dlaczego człowiek ma być posłuszny władzy, w imię czego jedni rządzą drugimi, jak posłuszeństwo władzy odnosi się do nieskrępowanej, bezinteresownej zasady zgłębiania prawdy bytu Te pytania wprowadzają filozofię w sferę polityki, sprawiając, że chcąc nie chcąc, staje się ona filozofią praxis polityczną. Filozofia polityczna byłaby więc domeną ludzkiej aktywności, związaną z namysłem nad jednostkowymi przypadkami oraz z przyporządkowaniem ich trosce o człowieka. Z jej teorii wyrastają wielkie wizje idealnych koncepcji ustrojowych, za pomocą których filozof chce rozwiązać partykularne problemy społeczności. W ten sposób jego myśl łączy się z polityką i układ ten, dla filozofii niewygodny, dla polityki staje się zadziwiająco płodny. (ze Wstępu ks. prof. J. Sochonia)
(...) w rozumieniu wielu badaczy zajmowanie się kwestiami polityki stanowi dla samej filozofii poważny problem. Filozof niejako z definicji powinien przecież mieć na uwadze znacznie poważniejsze kwestie aniżeli troskę o porządek państwa. Historia jednak z nieubłaganą konsekwencją pokazuje, że nie może on rozmyślać w politycznej próżni. Powodzenie działań politycznych oznacza wysiłek tworzenia takiego ustroju państwowego, w którym życie jednostki wiązałoby się z podporządkowaniem dobru ogólnemu, a także z pewnym ograniczeniem indywidualnej wolności. I tu właśnie jest miejsce na pytania, które stawia filozof: czym jest wolność, dlaczego człowiek ma być posłuszny władzy, w imię czego jedni rządzą drugimi, jak posłuszeństwo władzy odnosi się do nieskrępowanej, bezinteresownej zasady zgłębiania prawdy bytu Te pytania wprowadzają filozofię w sferę polityki, sprawiając, że chcąc nie chcąc, staje się ona filozofią praxis polityczną. Filozofia polityczna byłaby więc domeną ludzkiej aktywności, związaną z namysłem nad jednostkowymi przypadkami oraz z przyporządkowaniem ich trosce o człowieka. Z jej teorii wyrastają wielkie wizje idealnych koncepcji ustrojowych, za pomocą których filozof chce rozwiązać partykularne problemy społeczności. W ten sposób jego myśl łączy się z polityką i układ ten, dla filozofii niewygodny, dla polityki staje się zadziwiająco płodny. (ze Wstępu ks. prof. J. Sochonia)
Szczegóły
Podtytuł: Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri
Autor: Jacek Grzybowski
Wydawnictwo: Antyk Marek Derewiecki
Seria: STUDIA Z HISTORII FILOZOFII
Kod paskowy: 9788389637321
ISBN: 8389637324
Języki: polski
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 464
Format: 15.0x21.0cm
Oprawa: Twarda
Waga: 0.6 kg
Recenzje
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
W sercu Polski. Małe miasta, zamki, wsie
Norbertinum
Lwowskie wykłady akademickie. Tom 2. Część 2
Antyk Marek Derewiecki
Atlas Kresów
Dragon